onsdag 2 december 2009

fröken elins julkallender: Lucka 2

I dagens lucka får du ett trevligt julrecept. Mjuka-pepparkaksmuffins med lingon!
100 g smör
2 ägg
2 ½ dl strösocker
1 ½ dl gräddfil
1 ½ tsk mald ingefära
1 ½ tsk nystött kardemumma ( eller 2 tsk färdigmald)
2 tsk kanel
1 dl lingonsylt (helst inte för söt)
1 tsk bikarbonat
ca 3 ½ dl vetemjöl

Smält smöret och låt det svalna lite. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Ha sen i smöret, gräddfilen, lingonen och kryddorna. Blanda mjöl med bikarbonat och blanda i, men rör så lite som möjligt. Häll i ca 20 små muffinsformar och grädda i 225 grader i ca 12 min. Kolla med en sticka att de är klara.

Blanda 150 g färskost (typ philadelphia) med 1 dl fast yoghurt, 1 dl florsocker, 1 msk citronsaft och 1-2 tsk vaniljsocker. Fördela på muffinsen och dekorera med en liten klick lingonsylt, och gärna ett litet lingonlöv!
Det närmar sig. 22 dagar kvar...

4 kommentarer:

  1. For hiillvede elin, jag kan ju inte ga in har na mer. Det ar lite jobbigt att sitta i afrika och titta pa alla smaskig heter (forutom bonor och flask hhuuu, tur nagon gillar det ;P) Kommer bli sjukt jobbigt att inte vara hemma nu vid jul! menmen jag ska inte klaga, har det ganska gott har nere i Afrika ocksa :) Puss //Anna

    SvaraRadera
  2. Tjenare! Kul att höra från dig! Mmm kan tänka mig det blir lite jobbigt att missa svenska jul. Men å andra sidan kommer du antagligen fira typ 100 svenska jular i ditt liv, så då kan EN afrikansk jul vara trevligt för att bryta av lite. Nu antar jaga tt du blir minst 102 år gammal.. Hahaha....
    Vi kommer sakna dig på juldagen. Thats fo sho!

    Pussar på dig din negerboll!

    SvaraRadera
  3. måste bara berätta om mitt husmanskost moment idag!! gjort ärtsoppa på riktigt;)till 15pers inte likt fröken kristiansson man får ju bjuda till nu när man e på ny praktik!haha

    SvaraRadera
  4. Hahaha... Ärtsoppa til 15 pers.. Då fjärtades det flititgt sen kan jag tänka mig. Hoppas den blev bra!
    Jag ska alltid vara värst så: På MIN praktik koka jag ärtsoppa till 150 pers.. Det du!

    Men jag GILLAR ju att laga mat, så du vinner ändå!

    Ha det fint puss puss

    SvaraRadera